Michal Bauer : Obrazy (v autorskej koncepcii) Centrum Kolomana Sokola, Liptovský Mikuláš.
Galerie v Liptovském Mikuláši si vybrala umělce, jehož význam se v posledních letech stvrdil výstavami a jejich katalogy jak v Brně a Praze, tak ve Zlíně, s nímž se svým trvalým působištěm v rodném domě v Ostrožské Nové Vsi přirozeně cítí odborně a institucionálně spjat. Z technických důvodů se nakonec výstava odehrávala v koncepci samotného autora – a ukázalo se, že to byl zcela adekvátní přístup. Michal Bauer (1969, Uherské Hradiště) svoji malířskou tvorbu rozvíjí zcela soustavně od studentských let, i když tehdy jí musel obětovat hodně času vedle stejně náročného designu. Nakonec se mu ovšem podařilo věnovat se jen malbě a žít ve svém krásně a účelně rekonstruovaném ateliéru… A zájem o jeho tvorbu evidentně narůstá, i když víme, jak houževnatě se propracovával k autonomní problematice. Dnes již o právněnosti jeho místa ve sféře soudobé české abstrakce i o možnostech ověření jejich kvalit v širším kontextu zainteresovaní nepochybují… Michal Bauer si je dobře vědom, že již máme za sebou postmoderní lekci a že se tedy můžeme nově vztahovat k problémům a fenoménům, jež byly ještě v letech šedesátých prakticky identifikovatelné s individuálním konceptem určitého autora, u nás třeba Václava Boštíka či Zdeňka Sýkory. Dnes takovou hru s velkým humorem rozehrává u nás především Antonín Kopp (1962). Ale na první pohled vidíme, že cesta a její výsledky jsou u Michala Bauera jiné a subtilnější, i když záměrné odkazy k těmto a dalším významným tvůrcům u něj též najdeme… Výstava v Liptovském Mikuláši byla skutečně přesvědčivým pohledem na výsledky jeho usilování z posledních let. Je to samozřejmě také malba konceptuální, a to ve dvou aspektech – Bauerovy obrazy rozpoznáme na první pohled: přijal fenomén struktury, tak jak se formovala od šedesátých let dodneška, ale podařilo se mu objevit vlastní způsob její artikulace, jedinečný, nesmírně jemný, pracný – a relativně hodně komplexní… Charakteristické elementy, které asi před deseti lety objevil a postupně modifikoval, jsou zřejmé na první pohled: prostorové maličké bochníčky akrylové hmoty, na nichž potom umisťuje ještě další barevnou stopu dotekem jediného nástroje, pokaždé mírně odlišnou, tuším špachtle, takže každá stopa je mírně, ale patrně odlišná… Sama tato originální metoda již zajišťuje, že jeho obrazy vnímáme jako naprosto autentické. Tohle je tedy jedna podoba jeho konceptu: objevil skutečně jedinečný způsob artikulace barvy na plátně, jež vstupuje do interakce s plochou podkladu jako dalším fenoménem. Tím druhým, tak říkajíc velkým konceptem, je totiž právě vztah mezi plochou, ponechanou pokrytu pouze určitou monochromní barvou, a škálou možných syntaktických řešení aplikace reliéfních elementů, struktur nebo jejich variant. Nikoliv náhodou pojmenoval svého času jeden obraz Manifest, protože v něm konfrontoval čistou bílou plochu, která je právě u Michala Bauera samozřejmě jednou z určujících složek celkové artikulace díla, s horizontálním členěním pruhem monochromní červené a vertikální strukturou jeho charakteristických vypouklých elementů s doteky barvy žluté – tento druhý konceptuální vztah pak umělec tematizuje v celé škále možných řešení, které jsou jeho osobitým, skutečně podstatným příspěvkem ke sféře aktuálního výtvarného usilování u nás. Tak vznikly série maleb, v nichž jsou různé elementární, „minimalistické“ geometrické tvary vždy monochromně barevných ploch konfrontovány s jeho osobitými strukturami (příklad: Prostorové objekty, 2008)… To je, myslím, jedno z autorových velkých témat, v subtilnější, ale tím působivější podobě pro ně objevil osobitou artikulaci v kruhových plochách „svých“ typických barev (příklad: Velký řád a malá náhoda, 2008, v němž již klasický fenomén geometrického umění posledních desetiletí, ryzí náhodu nebo její modifikace, přeartikuloval do své syntaxe i svého způsobu artikulace). Proto se v poslední době Michal Bauer stále více také dotýká přinejmenším dvou krajních pólů soudobého geometrického umění: jakési procesuální proměnlivosti, artikulované ovšem většinou pouze změnou barevného doteku na vrcholcích jeho „bochánků“ (příklad: Dva, 2008) a samozřejmě nejstriktnější možností i cestou nové artikulace monochromu jeho vlastními elementy. Tím je samozřejmě monochrom bílý: celý takový cyklus již vznikl na dřevěných destičkách formátu 20 x 20 cm, které jsou vlastně jakýmsi jeho skicákem, v němž hledá nové možnosti – na výstavách se objevují, když chce jasně demonstrovat svoji tvůrčí cestu nebo podrobněji prezentovat určitý specifický fenomén. Tyto čtverečky přinášejí různé syntaktické možnosti, artikulace je stejná: podklad bílou barvou, na něm různá uskupení bílých kapek, na jejich vrcholcích pak další doteky bílou barvou… Na tomto principu ryzí bílé monochromie také již vznikla řada obrazů… V Bílém čtverci na bílém pozadí, 2008, rozehrává vztah základní, neporušené plochy a rozvinutí svého způsobu artikulace jemným uvolněním řazení reliéfních kapek i překrývání mnohem hustší strukturou doteků, přesahujícími přes kapkami vymezený čtverec, a vnáší tak do celku narušení pravidelného, předem zformulovaného řádu en detail, v Bílém čtverci na bílém pozadí – 2401 doteků minimalismu, 2008 naopak zachovává přesnost syntaxe a tak vědomě parafrázuje především Kazimira Maleviče a jeho legendární Bílý čtverec na bílém podkladu, jednu z ikon zakladatelských avantgard. Rozvinutí celé série bílých monochromů je díky autorově nové, jedinečné artikulaci cenným příspěvkem k diskursu o stálé závažnosti monochromie, u nás prakticky trvale opomíjené… V díle Michala Bauera představují bílé monochromy samozřejmě jednu, ale mimořádně závažnou sféru, což jistě nic nemění na důležitosti dalších způsobů jeho zkoumání ostatních, vizuálně možná atraktivnějších podob užívání jazyka geometrie pro naši současnou výtvarnou scénu. V galerii autor využil výborného světla a čistého prostoru, takže v prvním sálu prezentoval vlastně „čisté“ struktury (a osmnáct Fragmentů, instalovaných vodorovně uprostřed sálu), ve druhém soubor vzájemně souvisejících Vertikál, ve třetím struktury, kombinované s barevnými plochami, a tak adekvátně představil celou svou problematiku, novou krásu aktuálních podob formování jazyka geometrie.
(Publikováno: Prostor Zlín, 4 / 2009 a katalog Michal Bauer – Doteky, 2010.)
Michal pracuje s prostorem. To byl první dojem, když jsem jeho kompozice viděl. S prostorem v sobě a s prostorem, který prostřednictvím rozmýšlivé přesnosti – tak bych pojmenoval formu výtvarného jazyka, jež ve svých dílech tlumočí – dotkne se našich očí, srdce i rozumu. Vířivost tvarosloví (ano, „až oči přecházejí‟, doslova), emocionalita v soustředěné pevnosti znaků (náznaků?), stejně ale jasně vymezené úseky, ať monochromní barevností nebo střídmou geometrií. Tolik oči. Srdcem jsem naslouchal teprve po několikeré obhlídce obrazů, neboť naléhavá plasticita, často nenápadná, rozhodně prosta patosu, pláten, s ním počala rozmlouvat. Racio je svorníkem, s jistotou a pevně tmelící řád a zkázněnost, podhoubí autorovy vnímavé jitřivosti. Prostory, v nichž člověk ohledává své místo, jeho určenost i pochyby této určenosti, prostory, kam den co den vcházíme, abychom četli nejisté a luštili nečekané – abychom prosvítili slovo a dali mu tvář. Soudím, že tam někde Michal Bauer pobývá. Zceluje své (nalezené, hledané) s vyčkávavým (bílá plocha obrazu a její výzva). Bylo pro mne radostí rozmlouvat řečí, které jsem se musel učit, musel ve významu chtěl.
Praha, 27. 10. 2010, zdravím srdečně, Tašo Andjelkovski. P.S. psal „rovnou‟.
Brno, Galerie Aspekt, 5. 5. – 3. 7. 2011
Michal Bauer (1969) brzy objevil vlastní koncept malby, časově náročný, ale zajišťující, že jeho díla hned poznáme. Podařilo se mu najít svébytnou artikulaci struktury obrazu, jejíž repetitivní elementy jsou tvořeny od ruky situovanými "kopečky" a individuálními barevnými doteky na každém z nich. Autor tak vytvořil vlastní typus geometrického obrazu.
Přínosem výstavy, prezentující jeho obrazy z posledních tří let, je nová redukce, spjatá s vědomými odkazy k některým "ikonickým" dílům klasických avantgard, především různým artikulacím čtverce, tedy dílům Malevičovým. Ale zatímco klasické redukce obrazu směřovaly nejčsteji k černé, Bauerovým "jazykem" jsou zářivé pestré barvy, hlavně žlutá a oranžová – a mezi nimi se pak odehrávají konceptuální vztahy mezi plochou a prostorem, mezi jeho zářícími barvami a bílým podkladem, ale také mezi barevnu artikulací ploch a jednotlivých reliéfních sekvencí. Z umělcova hlediska je to radikální redukce: vždy oranžový nebo žlutý pruh na koncích jinak bílé plochy, spojené jsou podle určitého pravidla sérií reliéfních "kopečků". Bauer tu zkoumá komunikační kvality nejzákladnějších možných variant: jednou se mezi žlutou a oranžovou plochou barvy na vrcholcích pravidelně střídají, podruhé jsou kopečky z každé strany organizovány tak, že mezi nimi již jedna pozice chybí, takže každá barva končí přesně uprostřed, nebo žlutá plocha je nahoře a oranžová dole provázena po jedné straně oranžovými a po té druhé žlutými kopečky, či jsou obě plochy monochromně rozvinuty vždy v jedné polovině obrazu a kopečky tvoří jejich horizontální hranici... Zkoumá, jak barvy fungují na většinou bílé ploše! Podobně se redukce objevuje v bílých monochromech jako další krajní redukce tématu – tam navíc rozehrává vysloveně malevičovské rarafráze čtverců, někdy vymezovaných odlišnou barvou v identické ploše doteků, jindy naopak přímo tematizuje odlišnost "svých" čtverců: Bílý čtverec na bílém pozadí (2008) je artikulací malevičovského tématu, variovaného v posledním sále sérií žlutých čtverců v různé v různé dislokaci – rozehrává dobovou hru s tím co se ze vztahu Kazimira Maleviče ke čtverci dávno stalo kapitolou z historie moderního umění, jak to dovoluje postmodernistická lekce.
(Publikováno: Ateliér 13 / 2011.)
Aleš Svoboda: Michal Bauer / V křehkosti
Michal Bauer (*1969, Uherské Hradiště) dnes dospěl k virtuozitě hráče s jemnou technikou a přesnou dynamikou. Ovládá širokou škálu variací, které staví na přehledné a výrazné skladbě. Jeho malby neuslyší člověk, který se sám nedokáže ztišit, takový, který se v překotném lomozu života zastaví jedině v přítomnosti exploze kontrastu a barevnosti.
V Galerii AMB, působící v bočních „lodích“ Gočárova sboru kněze Ambrože Církve československé husitské v Hradci Králové, instaloval autor velmi rozmyšlenou a komplexní sondu do své, převážně nedávné tvorby. Obrazem Bílý čtverec na bílém pozadí (2013), aluzí na jeden z klíčových Malevičových obrazů, který se ostatně podílel na prosazení bezpředmětnosti v malířství, odkazuje Bauer právě na tyto silné podněty, které přispěly k hledání a nalezení i jeho vlastního osobního stylu. Ještě o rok starší obraz, Vertikální ikona (2012), připomíná svým názvem nejen Malevičovo přisuzování hluboké duchovní podstaty bezpředmětným malířským dílům, ale i onen širší význam maleb určených ke kontemplativnímu uctívání a zároveň milníků nového malířství. Na obou obrazech se již můžeme setkat s Bauerovou vypracovanou technikou, která spoléhá na propojení pečlivě budované textury, zřetelné geometrie a přičlenění buď dalších texturních, nebo texturně-barevných či barevných vibrací. Vyvstávání plastičnosti z lapidárních geometrických tvarů a z vertikálního (méně často horizontálního) směřování, je prosazené pouze jemnými stíny. Nízký reliéf malby je zde v jasném protikladu k drásaným povrchům texturálního informelu 50. let, který konotoval napjatou situaci existenciálně zmítaného člověka. Zde je naopak pečlivé vrásnění vystupujících linií nebo skládání oblých výstupků v pozdějších dílech nutné provádět s uvědomělou ustavičností, pracně a soustředěně, tepem a růstem živoucího organismu, který tak jako tak směřuje ke svému naplnění. Má sice rámcový plán své existence předepsán, ale každé jednotlivé uskutečnění vyplývá z aktuálních časových, prostorových a kontextových podmínek, který musí zvládat. Organismus Bauerových děl je o to působivější, oč je neokázalejší, zaplavuje nás svojí neodkladnou úporností, vplétá naši pozornost do senzuálních sítí snažících se zapřádat všechnu naši dosavadní zkušenost.
Na výstavě V křehkosti můžeme sledovat propracovanou škálu autorových myšlenkových pozic. Především je to vertikalitou obnovovaný status aktivní bytosti, vzpřímenost činné linie. Nejminimalističtější obraz Unikající (2017), chvějivá horizontála, světelný záblesk vystupující vzhůru, má svého souputníka ve formálně komplikovanějším obraze Pronikající (2018), kde opět výjimečný červený paprsek prosekává spíše indiferentní a uniformní pole ostatních vertikál. Ve vertikálách (2018) nás autor přivádí k dalším úvahám, tentokrát o propojování jednotlivin jejich podřízením pravidelnému rytmu do rytmu vyšší úrovně, opět zde vyvážené linie vzdorují rozkladné síle nivelizující horizontály. Velký řád (2018) ponechává na scéně jen výrazně protažené tři bloky horizontál, Vertikální řád (2018) při redukci horizontální síly jen na jediný blok, tentokrát omývaný virtuálně pohyblivých, spontánně se organizujících plastických bodů. Noření (2018) využívá toto víření jemných bodů k tomu, aby jím pronikaly tři klesající síly způsobující rozestupování bodů právě ve třech svislých pásech.
Tematizace pole je v Bauerových dílech také nosným a logickým výtvarným prostředkem. Vertikální pole (2018) rozehrává principy chvění, vibrace a prostupování velmi důmyslným způsobem, který je lidské organické dynamice opírající se o rovnováhu velmi blízký. Trojice obrazů Meditace (2017), Meditace – zvuk (2017) a Meditace – dotek (2018) zakládá organizaci pole na principu šíření – elipsovitě, kosočtverečně nebo kruhově. Z nepatrně zdůrazněného středu emanuje usměrněná energie. Téma „rány“ se v kolekci vyskytuje dvakrát. Jednou na obraze Rána – otevření z roku 2016, kde se vertikálně rozestupuje distance na ploše horizontál – ani iluzivně, ale ani fontanovsky materiálně násilnicky; podruhé v kompozici Rány – světla (2017), kdy z plochy vyzařuje pravidelné uskupení kruhů.
Osobně mne mimořádně zaujal obraz Okamžiky (2017). Ve „skrápění“ deště svislých linií se uplatňuje jedna z možných syntéz vertikality a šíření. Jakoby zde pokračovalo téma Vertikálního pole, ovšem v ještě dynamičtější, živější a organičtější podobě ustavičného obnovování, přerůstání a spontánní organizace nepřehledné, ale vnitřně nutné jednoty.
Bauer se v současném díle ztotožňuje s modernistickým obratem k plošnosti obrazu, jeho neiluzívnosti, nicméně pečlivým ohledáváním možností nízkého reliéfu a jemné barevnosti nachází nová rozšíření pro naše vnímání i pociťování.
Průzkum kompozičních a především obsahových alternativ autora postupně přivádí k různým doplňujícím se variantám; cykly nejsou rozpracovány předem plánovitě, ale samy se řetězí, samy si o další promýšlení „říkají“. To, že autor při výběru respektoval zadání letošního Konkrétního podzimu, totiž užívání barev trikolóry, vyznívá v prostorech AMB velmi šťastně – jemné odstínění v protikladu „studené“ a „teplé“ barvy dodává celé výstavní kompozici další pulzaci, kterou si divák uvědomuje pravděpodobně až s určitým zpožděním. Samozřejmě vnímání Bauerových děl vyžaduje pozornost, která stála podobně i u vzniku jejich vlastního vytvoření.
Bauer neopomíná zdůrazňovat, že je „čistý ateista“, ale zdá se, že v buberovském duchu jeho dílo souzní s duchovním poselstvím člověka, který by měl být v jistém smyslu světlem a nositelem humanistické opravdovosti. Rozhodně architektura výstavního prostoru tu není s vystavenými díly v rozporu. Pro mne je Bauerova malba v pravdě duchovní, nese světlo, které neimituje, ale sama je vyvolává.
(Publikováno: katalog V křehkosti, 2018.)