Michal Bauer – Technika:

 

 

 

 

 

 

Obrazy dělám jen pomocí nejjednodušších nástrojů, je to čistá ruční práce. Tužky, různě špičatá dřívka, štětce, kelímky na hmotu struktury a barvu, špachtle na míchání i nanášení, pravítka, lišty pro rozkreslování... Pokud připočítám barvy, je to technika téměř totožná s malbou pozdního středověku, jen místo vajíčkových a klihových pojidel používám akryl, závěrečná olejová barva je „stejná". Forma i obsah, všechno nejdůležitější na obraze, je především otázkou poznání, přesvědčení a imaginace, ne techniky, i když se o ní tak často mluví. Jednoduché srovnání staletí starých obrazů a těch současných, dělaných srovnatelnou technikou stejnými nástroji, to jasně ukazuje. „Stejná“ technika se díky zdánlivě malým posunům může dostat úplně někam jinam, dekorativní struktura se může proměnit v nejzákladnější nosnou osu obrazu...

 

 

Foto: 2019

 

Zpět na titulní stánku

detail

Nepoužívám žádná síta, žádné „strojky“. Každý kopeček je udělaný zvlášť, každá ploška ručně namalovaná bez použití pásek a šablon, každý bod je dotekem špachtlí.

 

Foto: 2018

detail

Nanášení struktury. Pro mě osobně je způsob přístupu k práci důležitý. Taková činnost, jakou vidíte na obrázku, je sama svým charakterem jistou formou meditace, ale propracovaná technika není cílem, ale prostředkem.

 

Foto: 2019

detail

Vytváření struktury obrazu

Otevírání, 100 x 70 cm, 2019.

 

Foto: 2019

detail

Každý obraz je poctivě udělaný nezaměnitelný originál. To je pro mě v dnešní době balastu polopravd a mediálních triků důležité. Někdy s úžasem sleduju, co jsou někteří umělci schopní vyprodukovat během stejné doby, zatimco se matlám s jedním obrazem. Ale nezbývá, než se držet toho svého, spoustu let často kostrbatě a těžce hledaného a neopsaného.

 

 

 

 

 

 

 

Poslední kousek struktury obrazu

Otevírání, 100 x 70 cm, 2019.

 

Foto: 2019

detail

Nanášení struktury.

 

Foto: 2021

detail

Nanášení struktury.

 

Foto: 2019

detail

Nanášení struktury.

 

Foto: 2010

detail

Před praktickou realizaci každého obrazu začínám sestavením rámu a napnutím plátna.

U většiny obrazů předchází samotnému nanášení struktury rozkreslování motivu.

Obrázek vlevo – struktura vzniká postupně, po každém dnu vznikají náhodné kompozice...

 

Foto: 2012

detail

Postupné nanášení struktury – nejen u velkých formátů docela nelehká činnost.

 

Foto: 2010

detail

Natírání šepsem je zvláště u hodně minimalistických obrazů časově náročné (i 7-8 vrstev). Navíc každou druhou vrstvu je potřeba přebrousit. Následuje horní akrylová vrstva.

 

Foto: 2016

detail

„Hladká" barevná vrstva, většinou je to akrylová barva. Dříve jsem používal i olej.

 

Foto: 2016

detail

„Ruční" malování koleček na obraze

Velký řád a malá náhoda.

Také u geometrických motivů nepoužívám

šablony a pásky, okraje jsou předkreslené,

ale namalované od ruky.

 

Foto: 2007

detail

Vmalovávání barvy do struktury, například

u obrazů z cyklu Vertikální meditace.

 

Foto: 2019

detail

Závěrečná vrstva, nanášení olejové barvy.

 

Je to piplačka, ale zároveň radost. Sice pomalu, ale nezadržitelně se totiž blíží očekávaný výsledek.

 

 

Foto: 2015

detail

Závěrečná vrstva, nanášení olejové barvy.

 

Foto: 2012

 

 

Zpět na titulní stránku

detail

Tady pracuju. Více zde:

http://www.michalbauer.cz/atelier.html

 

Vyfoceno ráno 15. 2. 2019. Je to fotka

do katalogu Černá a bílá, proto jen obrazy

z tohoto cyklu (zdaleka ne všechny).

 

 

Zpět na titulní stránku

detail